Praėję metai iš esmės supurtė darbo rinką, persidėliojo net tik darbdavių, bet ir darbuotojų prioritetai, o kartu ir darbdavių jiems teikiamos naudos. Įmonių žvilgsnis krypsta į naudas, susijusias su žmogaus psichologine sveikata bei emocine savijauta.
Kaip keičiasi motyvacinės sistemos ir naudų paketai organizacijose? Kokias darbdavio teikiamas naudas darbuotojai vertina labiausiai? Kaip pasikeitė darbuotojų poreikiai ir ko reikia, kad organizacijoje darbuotojas būtų ne tik laimingas, bet ir sėkmingas? Įžvalgomis dalijasi JAV programavimo paslaugų įmonės „Devbridge“ Žmonių ir organizacijos vystymo direktorė, ISM profesorė dr. Raimonda Alonderienė bei „Mercer Marsh Benefits“ įmonės atstovė, darbuotojų naudų grupės vadovė Lina Taranenko.
Pasaulinės tendencijos įsitvirtina ir Lietuvoje
Covid – 19 gerokai pakoregavo papildomas naudas bei paspartino pasaulinių tendencijų įsitvirtinimą Lietuvoje. L. Taranenko teigimu, daugelis darbdavių atsisakė jau nebeveikiančių motyvavimo schemų ir pereidinėja prie naujų. Perėjimas vyko ir vis dar vyksta chaotiškai, eksperimentuojant ir vertinant kas veikia, o kas ne. Esame pasikeitimų laikotarpyje, tad negalime pasakyti, jog jau susiformavo naujos praktikos, tačiau tendencijos labai aiškios.
„Įmonės atsisakiusios įvairių naudų susijusių su biuro aplinka perkelia dalį sutaupytų kaštų kitoms naudoms. Tokiu būdu yra padidinami biudžetai su sveikata susijusioms paslaugoms (sveikatos draudimui, skiepams, profilaktikai), atrandamos galimybės pasirūpinti psichologine sveikata bei pagalba darbuotojams susirgus sunkia Covid – 19 forma (užtikrindami draudimo apsaugą ar naudodami sukauptus vidinius biudžetus). Kiekvienas darbdavys pasirenka naujas papildomas naudas atsižvelgiant į konkrečius jų darbuotojų poreikius bei jiems priimtinus būdus ir finansines galimybes. Idealu, kai galima duoti viską be apribojimų ir daug pasirinkimo galimybių, tačiau esant ribotiems resursams tenka koncentruotis į labiausiai veikiančias sistemas“, – akcentuoja nepriklausoma draudimų įmonių atstovė.
Pandemija pakeitė darbuotojų požiūrį į teikiamas naudas
Anot L. Taranenko, jeigu ankščiau įmonės teikiamos naudos nebuvo prioritetinės – dabar tokiomis tapo. Pandemija privertė pažiūrėti į suteikiamas naudas kitomis akimis, išaugęs poreikis rūpintis savo asmenine sveikata, psichine būkle, saugumo pojūčio svarba tapo išbandymu darbdaviams. Darbdaviai išlaikę šį išbandymą sugebėjo išlaikyti ir pritraukti naujų darbuotojų, tuo tarpu kiti buvo ir vis dar yra priversti sekti geriausiųjų pavyzdžiu.
„Įdomu tai, jog daugelis darbdavių, ypatingai išskirčiau tarptautines kompanijas, jau prieš pandemiją rūpinosi darbuotojų gerove, siūlė „Darbuotojų pagalbos“ programas („Employee Assistant“) programas, kur darbuotojai gali rasti visokeriopą pagalbą teisiniais, finansiniais ar su psichine sveikata susijusiais klausimais. Taip pat „turtingą“ ir visą apimantį sveikatos draudimą, psichologinę pagalbą susirgus, išmokas šeimos nariams mirties atveju ir kitus inovatyvius sprendimus bei visokeriopą socialinę pagalbą, tačiau darbuotojai jų nenaudojo taip aktyviai, todėl kartu ir nevertino“, – sako specialistė.
Emocinė sveikata bei psichologo konsultacijos tapo prioritetu
JAV programavimo paslaugų įmonės „Devbridge“ Žmonių ir organizacijos vystymo direktorės dr. Raimondos Alonderienės teigimu, prasidėjus pandemijai naudų paketo prioritetus perdėliojo taip, kad darbuotojai ne tik jaustųsi emociškai stiprūs dirbdami namuose, bet ir nejaustų atskirties nuo komandos narių bei toliau galėtų tobulėti.
„Teikiame neribotas galimybes naudotis psichologo ir psichoterapijos paslaugomis. Siūlome jogos treniruotes visiems šeimos nariams, taip pat nemokamas online fizines treniruotes. Viena populiariausių naudų, kuria didžiuojamės tai kartą per mėnesį asmeniniam darbuotojo tobulėjimui skiriama diena „Self Learning Day“, kurios metu jis gali visą dieną skirti savo kompetencijų tobulinimui, nevaržomai mokytis. Sistemiškai žiūrime į visą naudų paketą ir labai atsakingai stengiamės galvoti apie kiekvieną žmogų ir jo motyvavimą bei kaip pagerinti visos organizacijos komandos būseną“, – teigia R. Alonderienė.
Darbuotojai įvertina ne vienadienius bonusus
Pasak R. Alonderienės, žmogus turi jaustis komandos dalimi net ir per pandemiją, todėl norime suteikti darbuotojams tai, ko jiems reikia šiuo sudėtingu metu. Atsitraukėme nuo individualių dovanų darbuotojui, o labiau skatiname išnaudoti komandines iniciatyvas ir siekiame kaip įmanoma geriau užtikrinti, kad darbe žmogui nestigtų psichologinės paramos, kuri šiuo įtemptu metu yra labai svarbi.
„Naudos darbuotojams neturėtų apsiriboti nemokamais pietumis į namus ar kažkokiu vienu populiaru bei vienadieniu bonusu. Skani kava, nemokami pietūs, renginiai ar pilnas šaldytuvas skanėstų – tai jau higieniniai dalykai, kurių mes niekada netraktavome kaip papildomomis naudomis darbuotojams. Taip pat nesikoncentruojame į vieną konkretų dalyką, kaip tik geras sveikatos ar gyvybės draudimas, kurį kiekvienais metais atnaujiname, atliepiant į darbuotojų poreikius. Norime matyti sistemiškai bendrą žmogaus būseną. Naudų paketas mums reikalingas toks, kuris užtikrintų įvairovę ir kad mūsų komandos narys būtų net tik laimingas, bet ir sėkmingas savo darbe. O tam yra būtina palaikyti ne tik jo emocinę, fizinę būseną, bet ir suteikti galimybes tobulėti, augti, bendrauti ir įsitraukti į organizacijos socialines iniciatyvas“, – įsitikinusi „Devbridge“ personalo direktorė.
Atlygis tampa ne viską lemiantis veiksnys
L. Taranenko pabrėžia, kad dalis Lietuvos darbdavių vis dar yra ženkliai nutolę nuo geriausių praktikų ir nepaisant pasikeitusios situacijos fokusuojasi į finansinę darbuotojų gerovę (atlyginimą), tuo tarpu kiti jau pažengę dešimtis žingsnių į priekį.
„Technologiniai ir vidiniai įmonių sprendimai, kurie apima viską nuo apdovanojimų už asmeninius rezultatus, atliekant užduotis ar jo darbo pripažinimo iki kokybiškos sveikatos priežiūros užtikrinimo tampa vis svarbesni darbuotojams. Atliktos apklausos parodė, kad anksčiau atlygis buvo pagrindinė darbuotojo suprantama nauda, tik po to sekė kitos. Šiuo metu matomas didesnis fokusas ypač tarp jaunų žmonių (šie pradeda sudaryti jau didesnę dalį darbo rinkos) įgyti unikalios patirties, dirbti prie sudėtingų projektų ar galimybės lavinti naujus įgūdžius. Nauja darbo pozicija, kuria pasibaigia karjera, tampa vis labiau nepriimtinas sprendimas geriausiems talentams ilgalaikėje perspektyvoje, net jeigu atlygis pasiekus šią poziciją, lenkia rinką“, – įsitikinusi „Mercer“ atstovė.
„Devbridge“ – JAV programavimo paslaugų įmonė, kurios centrinė būstinė yra Čikagoje. Komandų branduolius sudaro patirties turintys aukščiausiojo lygio programuotojai, kuriantys sudėtingus programinės įrangos sprendimus Vakarų Europos ir Šiaurės Amerikos rinkoms.Tarptautinę įmonės komandą sudaro daugiau nei 500 darbuotojų, įsikūrusių Čikagos, Toronto, Londono, Varšuvos, Kauno, Vilniaus ir Klaipėdos padaliniuose. Įmonės klientai – „Fortune 1000“ sąrašo įmonės, pasaulinės finansų, paslaugų ir gamybos sektorių kompanijos.
„Devbridge“ informacija ir nuotrauka.