Užsidaryti garaže ir ten valandų valandas kažką konstruoti kartais labai apsimoka. Tuo įsitikino Aivaras Astrauskas su savo broliu ir pusbroliu, kurie būtent taip, krapštydamiesi garaže, sukūrė visą pasaulį pakerėjusią technologiją automobiliams. Ši garažinių trijulė jau galėjo išsikelti į Niujorką, Londoną ar Singapūrą, ten kišenes prikimšti milijonais eurų, tačiau pasirinko pasaulinio lygio kompaniją kurti Kaune.
Kaune, Karaliaus Mindaugo prospekte, naujame verslo centre ką tik įsikūrė Vidurio Europoje sparčiausiai augančia technologijų kompanija pripažinta „Voltas IT“. Jeigu dar negirdėjote šio pavadinimo, jį jau reikėtų įsidėmėti, nes gali būti, kad visai ne už kalnų savo šalyje turėsime multimilijoninę verslo imperiją, kuriai neeilinį dėmesį rodo investuotojai iš viso pasaulio.
Įsivaizduokite: visokie turtingi dėdės siūlo krūvas pinigų, kad tik galėtų prisidėti prie dviejų brolių Aivaro ir Edvardo Astrauskų bei jų pusbrolio Martyno Šileikos sukurtos technologijos automobiliams. Bet ši trijulė užsispyrusi, su jokiais milijonieriais investuotojais nei kalbėtis, nei susitikinėti nenori, nusprendė viską daryti patys, be pašalinių nuomonių ir pageidavimų. Ir į jokius tarptautinio verslo miestus išsikelti nesvajoja, jie pabandys įrodyti, kad didžiulę imperiją galima išauginti ir Kaune. Kol kas tą labai sėkmingai daro.
Kodėl šie paprasti darbštūs lietuviai į save atkreipė viso pasaulio dėmesį? Kaip juokauja kai kurie technologijų ir automobilizmo žurnalistai, broliai ir pusbrolis pasiūlė tai, ko seniai reikėjo kiekvienam planetos vairuotojui. Jie sukūrė ypatingą prietaisą, kurį prijungus prie automobilio ir susiejus su mobiliuoju telefonu galima ne tik atlikti automobilio diagnostiką, bet ir paprastu būdu jį programuoti pagal save, koreguoti gamyklinius parametrus, „atrakinti“ gamintojų neaktyvuotas funkcijas ir t. t.
Tai, dėl ko anksčiau reikėdavo važiuoti pas meistriukus į servisą, net už menkiausią pakeitimą mokėti pinigus, su lietuvių gaminiu, pavadintu „OBDeleven“, galima daryti savarankiškai ir labai paprastai.
Su „Happy365“ žurnalistu pasikalbėti sutiko Aivaras Astrauskas – vykdomasis įmonės direktorius ir jos įkūrėjas. Greičiausiai reikėtų prirašyti ir dar vieną titulą – šiuo metu vienas sėkmingiausių lietuvių pasaulyje. „Mokyklos laikais domėjausi technologijomis. Pradėjau nuo mobiliųjų telefonų „atrišinėjimo“ – tuo metu šios paslaugos reikėjo visiems. Vėliau susidomėjau automobilių skaitmenine dalimi, todėl nusprendžiau stoti mokytis transporto technologijos į Kauno technikos kolegiją. Patekau į pačią pirmą šio amato laidą. Keleriais metais jaunesnis brolis stojo į tą pačią kolegiją, tik pasirinko transporto mechaniką. Karjerą jis pradėjo nuo Kaune esančio „Audi“ automobilių centro gavęs autoelektriko pareigas. „Tuo metu tai atrodė svajonių darbas – prisiliesdavau prie naujausių, brangiausių modelių. Šitai padėjo greitai tobulėti, todėl po kelerių metų pajutau, kad viską moku. Norėjosi naujų iššūkių, tad sugalvojau, kad pradėsiu dirbti pats sau.“
Daug pinigų investicijoms jis neturėjo, todėl nusprendė pasikuklinti ir iš Kauno grįžo arčiau gimtosios Jonavos. Mažame, bet dėl savo pavadinimo visoje Lietuvoje žinomame Šveicarijos kaime atidarė remonto dirbtuves seneliams priklausančiame garaže. Kartu dirbti pasikvietė brolį ir taip prasidėjo „Voltas IT“ era.
„Gerai dirbome, žmonės važiavo iš visos Lietuvos, driekdavosi ilgos eilės, todėl ir kainas užsikėlėme, visai ne kaip kaime. Prie manęs ir brolio vėliau prisijungė pusbrolis Martynas, Kauno technologijos universitete studijavęs automobilių elektroniką“, – verslo imperijos pradžią prisimena Aivaras.
Kad visa tai neapsiribos vien paprasto serviso paslaugomis, jis žinojo nuo pat pradžių, būtent todėl trijulė visuomet dirbdavo dvigubas pamainas. Iki 17 valandos vakaro tvarkydavo klientų automobilius, o tada bent trims keturioms valandoms sėsdavo prie būsimo projekto – svajojo sukurti automobilių diagnostikos įrankį, kuris visų pirma būtų naudingas jiems patiems darbo metu. Tačiau pavyko dar geriau – tai, ką broliai ir pusbrolis sukonstravo, dabar gali pasitarnauti kiekvienam, turinčiam automobilį ir išmanųjį telefoną.
„Kai pagaliau pasiekėm tai, ko norėjome, prasidėjo staigus augimas, mums reikėjo didelės komandos, naujų darbuotojų. Juokinga, bet susidūrėme su didele problema – niekas iš gerų programuotojų nenorėjo važiuoti dirbti į garažą Jonavos rajone, kaime. Programuotojai dabar labai graibstomi, jie gali kelti savo sąlygas. Taip dažnas ir daro, ne tik prašo gero atlyginimo, bet ir kuo palankesnių sąlygų. Supratom, kad mūsų garažo era baigėsi – turim išsikelti į geresnę vietą“, – prisimena Aivaras. Pirmasis jų biuras veikė Kauno laisvojoje ekonominėje zonoje, netoli Ramučių gyvenvietės. O šiemet stipriai užaugusi bendrovė išsikėlė į patį Kauno centrą.
Didžiausias „OBDeleven“ sprogimas įvyko tada, kai šio revoliucinio gaminio kūrėjams pavyko įrodyti savo profesionalumą ir įtikinti Vokietijos koncerno „Volkswagen Group“ vadovybę bendradarbiauti. Jie suteikė lietuviams oficialią licenciją – leidimą naudoti naujausius automobilių duomenis. Iš pradžių licencija suteikta dirbti tik Europoje, po kurio laiko – jau ir visame pasaulyje, išskyrus Kiniją.
Aivaras sako, kad šis žingsnis jiems atvėrė visus kelius augti ir tapti rimtu rinkos žaidėju. Šiuo metu lietuvių sukurtas įrenginys gali aptarnauti „Audi“, „Volkswagen“, „Seat“, „Škoda“, „Bentley“, „Lamborghini“ automobilius. O naujausias pasiekimas, kad įmonė jau gavo ir „BMW“ licenciją.
„Daugiausiai mūsų produkto vartotojų yra Vokietijoje, taip pat – Jungtinėse Amerikos Valstijose. Tačiau sparčiai augame visoje Europoje. Atvirai pasakysiu – tai, kad esame lietuviai, versle ne visada yra pliusas. Norint prie savo automobilio prijungti mūsų įrenginį, jam reikia suteikti leidimą prieiti prie visos informacijos, taip pat ir koordinačių. Kai kuriuos tai gąsdindavo, bet dabar, kai taip stipriai išaugome, kai turime gerą vardą rinkoje, tokių problemų nebekyla.“ Šiuo metu prie sistemos prijungti pusantro milijono automobilių. „Augimas vyksta kiekvieną dieną, per metus įgijom milijoną naudotojų, spėju, dar po metų turėsime penkis milijonus. Tai labai realu“, – prognozuoja jis. Brolių ir pusbrolio valdoma įmonė nestovi vietoje – nuolat tobulina savo gaminį, kuria naujas jo versijas. Dabar rinkoje galima rasti nuo paties paprasčiausio iki rimtesnių, skirtų tiems, kas į automobilių diagnostiką gilinasi rimčiau.
Paprasčiausio gaminio kaina šiuo metu yra 40 eurų, kitos versijos brangesnės. „Palyginus su automobilių servisų kainomis, man atrodo, nėra brangu. Juk žmonėms nebereikia dėl kiekvienos smulkmenos važinėti pas meistrus, jie patys gali savo mašinoje susitvarkyti įvairius su elektronika susijusius dalykus. Pastebėjome, kad dalis vartotojų „OBDeleven“ perka vien dėl galimybės praplėsti automobilio funkcionalumą, pavyzdžiui, aktyvuoti „CarPlay“ funkciją“, – pasakoja Aivaras.
Šiuo metu „Voltas IT“ įmonėje dirba virš 40 žmonių, tačiau
poreikis kur kas didesnis. „Nuolat ieškome naujų darbuotojų. Viena iš priežasčių, kodėl įsikūrėme Kaune, – čia esančios švietimo įstaigos. Bendradarbiaujame su Kauno technologijos universitetu, priimame jų absolventus. Anksčiau mokslus baigę automobilių elektronikos studentai eidavo dirbti į servisus, o dabar dauguma iškart keliauja pas mus. Jų poreikis rinkoje didžiulis.“
Aivaras neslepia, kad nuo tos dienos, kai įmonė gavo sparčiausiai augančios technologijų kompanijos Vidurio Europoje titulą, dažnai sulaukia pasiūlymų iš užsienio verslo korporacijų. „Kalbama apie labai didelius pinigus, keliolikos milijonų investicijas. Susidomėjusių daug, tačiau mes net į susitikimus neiname, kad nesierzintume. Su broliu ir pusbroliu sutarėme, kad nenorime įsileisti pašalinių akcininkų, viską darysime patys. Kaip ir darome iki šiol. Augsime, kiek galime, plėsimės į rinkas visame pasaulyje ir visa tai darysime iš biuro Kaune.“
Straipsnis Orijaus Gasanovo, žurnalas “Happy 365”.
Nuotraukos Dainiaus Ščiukos.